PRO DĚTI | VŠECHNO CO JSTE CHTĚLI VĚDĚT O KRESLENÍ

14. ledna 2019

Dlouho slibovaný článek na téma kreslení je konečně tady. Po roce? 🙈 No tuším, že nějak tak to už bude, když jsem se na ty nejčastější otázky zeptala přímo majitelky Ateliéru kreativního malování, naší milé Dany ❤️

Richard chodí na malování už pár let, v únoru nastoupí na svůj další semestr. Přiznám se, že už mi to příjde tak dlouho co tam chodí, že vám ani nedokážu přesně říct jak dlouho to je 😉 V tomhle je Dana naprosto neuvěřitelná, pamatuje si totiž i jména všech obrazů, což je pro mě naprosto nepochopitelné. Richard chodí na malování 1x týdně, 1x týdně má pak šachy - to jsou jeho veškeré kroužky. Ve čtvrtky má tedy ještě angličtinu, ta je ale součásti školky.

Richard popisuje co namaloval (je krásné, když to slyšíte skrz dveře- rodiče v té době nejsou v místnosti)




KDY A JAK ZAČÍT S KRESLENÍM?

Kreslení a činnost s pastelkami a tužkou je pro děti jakási hra. A stejně jako hře, tak i kreslení se děti učí postupně. Omezovat se na určitý věk je v zásadě škoda. Ale určitě ve dvou letech by dítě mělo mít zkušenosti s papírem a tužkou.

Pokoušet se o první čáry, zkoušet, co ta pastelka všechno dokáže a co dokážu já, malý tvor, protože rád objevuji a zkoumám. Od dvou let bych se nebála nechat děti zkoumat, co dokážou také barvy. To samo o sobě bývá větší zábava, jelikož s barvami lze pracovat nejen štětci a rukama, ale i dalšími nástroji, lze je vrstvit, míchat a tak dále.

Je potřeba myslet na to, že děti prochází vývojem kresby stejně jako se samy vyvíjí ve všech dalších směrech své osobnosti, a to bez ohledu na umělecké nadání.



JAK ČASTO JE NA KRESLENÍ VHODNÉ CHODIT?

Pokud od třetího roku dítě projevuje zájem o malování a kreslení, není od věci vyhledat kurz, kroužek, kde se děti mohou dále rozvíjet. Zde bych ale uvažovala vždy nad tím, co kurzem dítěti chcete poskytnout. Jelikož vyučovat tříleté děti základům kresby a různým technikám nedává velký smysl, to je vhodné až u starších dětí.

Dále zda má tvorba dát dítěti prostor i k osobnímu rozvoji, rozvoji své kreativní duše a podobně. Myslím si, že docházka jednou týdně je dostačující. Na druhou stranu je velmi důležité, aby aktivita byla pravidelná. Jedině tak může docházet ke smysluplnému rozvoji.

Najít vhodný kurz je dobré i pro menší malíře. Takové kurzy jsou nejreálnější od dvou let dítěte v doprovodu rodiče. Zde je nejdůležitější věc (jak na kurzu, tak i doma) maximálně respektovat dítě v rozhodování o jeho tvorbě – při volbě barev, tvarů a podobně je potřeba být spíš asistentem, který dítěti pomáhá při manipulaci s barvami, učí ho stříhat, pomáhá lepit.

Udržet se a nezasahovat dítěti do obrázku, protože to kolečko, které namaloval, není přesně kulaté, to je pro rodiče často složitá disciplína. Ovšem když se neudrží, často to u dětí vede k neochotě, trucování a rychle ztrácí o tvoření zájem.


CO SE MŮŽEME S DĚTSKÉ KRESBY DOZVĚDĚT?

Je pravda, že se můžeme z dětské kresby dozvědět hodně. Ale jen v případě správného přístupu. Dětská kresba je jakási komunikační cesta, ale nelze z toho činit žádné ukvapené postřehy a závěry. Číst z dětské kresby by měl vždy jen odborník.

Ale neznamená to, že se rodič nemůžete zajímat. Právě naopak – je moc dobré se dětí ptát a nechat si převyprávět příběh obrázku, který vytvořily. Nepodsouvat žádné návodné otázky, ale co nejvíce otevřeně projevit zájem. A dále je dobré nehodnotit či srovnávat s jinými dětmi. To zájem dítěte o výtvarný projev odrazuje.

Nemusíte být výtečný malíř, ale může vás to bavit a když daná činnost dítko baví, rádo ji dělá, tedy se v ní i zlepšuje, a především mu to přináší radost, že něco dokázal. Kreslení a malování dětem obecně přináší formu činností, kde je za nimi vidět nějaký výsledek, kterým se mohou předvést, ukázat, že ony to zvládly a že něco dotáhly do konce.

Díky otázkám k obrázku dítko může dále rozvíjet svou fantazii, dál rozvíjet příběh, který původně například ani nezamýšlel. A zároveň to poskytuje prostor pro společnou komunikaci.

První vernisáž

PORADÍTE NÁM, CO KOUPIT NA DOMA ZA BARVY/ŠTĚTCE/VÝBAVU?

Na každodenní či častou potřebu bych doma měla pastelky s měkčí tuhou, aby se dětem lépe kreslilo, držení pro ně je pak jednodušší a vybarvování také.

Děti své obrázky rády dozdobují, proto jsou fajn různé barevné pásky, ale i tekuté lepidlo (nejlepší je stále Herkules), které na papíru drží kamínky, drobné korálky, flitry, knoflíky a podobně.

Osobně nejsem velký fanda vodovek, ale na domácí použití zřejmě postačí. Určitě zajímavější a lepší jsou temperové barvy – ty, které se již nemusí ředit vodou (odhadovat kolik vody a jak ředit to totiž pro malé děti dost náročné). Já doporučuji temperové barvy značky Pebeo, jmenují se Primacolor a na domácí použití mají nejmenší balení 150 ml. Při správném uchovávání dlouho vydrží, většinou se dají vyprat, dobře se omývají z nábytku. Mají ideální konzistenci, dají se dobře míchat, mají velkou škálu odstínů (včetně metalických a fluo odstínů). K tomu je zapotřebí paletka a štětce.

--------------------

pozn. - Temperky taky doporučujeme, jsou vážně super. Skvělé jsou i olejové pastely, které Richard od Dany dostal tuším na Vánoce (zdobili jsme s nimi i vánoční ozdoby). Richard má doma obří krabici ve které máme věci na tvoření - třpytky, stužky, mašličky, písek, foukací fixy, fixy na textil - často doplňky na tvoření kupuju v Pepcu, Kiku apod. Pastelky už znáte z IG, ale máme trojhrané (klasické i mini na cestování) a pak velkou sadu Faber Castell.


Na vernisáži
JAK PROBÍHÁ KRESLENÍ U VÁS V ATELIÉRU?

V našem ateliéru se zaměřujeme pomocí konceptu Kreativní malování na rozvoj kreativity, fantazie a představivosti. Děti vedeme k samostatné tvůrčí práci, k soustředění při práci a reflexi.

Celý koncept Kreativního malování je sestaven a v praxi používán na základě psychologického vývoje a rozvoje dětí. Stavíme na dvou základních pilířích. Prvním je styl práce a přístup k dětem, který doplňuje druhý pilíř, což je uchopení samotného malování a tvorby témat.

Základem stylu práce v našem ateliéru je lekce, která má jasně daný průběh. Skládá se z takzvaných jednotlivých zastávek, které během lekce splývají do jednotného celku. Tyto zastávky slouží pro děti jako záchytné body (dopředu orientačně vědí, co se bude dít). To jim dává pocit bezpečí a při každé lekci (byť máme vždy odlišné zadání) se cítí svobodně, a proto mohou bez jakýchkoliv obav tvořit a rozvinout svou fantazii naplno.


Podstata druhého pilíře spočívá v tom, že Kreativní malování používá výtvarnou činnost jako nástroj k rozvoji kreativity. Proto naše výtvarné techniky obsahují dvě důležité složky – výtvarnou a rozvojovou. Výtvarná část je zejména technická stránka malování (jaké materiály a pomůcky použijeme, jak s nimi budeme zacházet, učení dětí správného zacházení se štětcem, různé postupy nanášení barvy, práce s detaily a podobně).

Rozvojovou část tvoří konkrétní témata a zadání. Tematické zadání je pro celý proces rozvoje zcela zásadní. Jednotlivé rozvojové techniky zasahují do různých oblastí života člověka, tudíž se děti učí používat své nabyté znalosti a zkušenosti přímo v praxi, a současně k jednotlivým tématům získávají znalosti od ostatních dětí. Učíme je hledat souvislosti napříč různými tématy a spojovat skutečnosti a předměty, které nemusí mít na první pohled souvislost.


V praxi to znamená, že malujeme bytosti, vládce, různá zvířata, rostliny (květiny, stromy) a spojujeme s oblastmi z našeho života – buď oblasti konkrétní nebo i více abstraktní (emoce, smysly, abstraktní témata lidského života). Malujeme tedy kočky počasí, stromy zraku, auta lásky, sovy vesmíru, slony podzimu, vládce bohatství, ptáky štěstí a přání, bytosti tíhy, ježky ostrosti a podobně.

Děti na začátku lekce přemýšlejí nad asociacemi k tématům a při samotné tvůrčí činnosti jednotlivé části (například těla zvířete) skládají z předmětů, které se vážou k tématu.

V rámci prezentace děti představují své dílo, jak vypadá, co je hlava, co bříško či nohy, jaká je práce například paní imunity či kočky hudby, vymýšlí jméno, nebo co jí, kde bydlí a podobně.



Já a Patrik v důchodu 😍

ZÁVĚREM

Pokud přemýšlíte nad tím, kam děti na kreslení přihlásit, neváhejte. Dokud tam Richard bude chtít chodit, a my budeme v Praze, bude tam ☺️Kreslení je krásná činnost, a obrazy, které máme doma všude jsou nádhernou vzpomínkou.

Všechny informace o ateliéru najdete TADY.

4 komentáře

  1. Krásný rozhovor a nová šablona,že? Je to superní ��

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělý článek, těším se ještě o chlup víc na náš prvni semestr teď od února :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Terez to jsem ani nevěděla, že tam taky chodíte :-)

      Vymazat

jsme na instagramu 🖤

© Andrea Tengler. Design by FCD.